woensdag 20 maart 2013

Aspergetijd

Begin maart hebben we bij ZON de kick-off van het aspergeseizoen georganiseerd. De 25 beste klanten ontvingen een palet met asperge-amuses, gemaakt door de meest markante horecapersoon van Nederland 2013, Ria Joosten. En, ik heb ze geproefd; ze waren heerlijk.

Maar eigenwijs als ik ben dacht ik afgelopen weekend: wat Ria kan, kan ik ook. Ik heb drie asperge-amuses gemaakt! Een asperge mousse, een soepje en een aardappel-aspergesalade met Serrano ham.

Aspergemousse
Ik heb eerst de asperges gepureerd. Eerst met de staafmixer en daarna door de passeerzeef gedraaid. Daarna mascarpone gemengd met deze puree en en blaadje gelatine (geweekt natuurlijk). En vergeet vooral de zout en peper niet. In vormpjes gieten en 3 uur laten opstijven. Garneren met een aspergekopjes. 

Soep
Rouxtje maken, en mengen met melk, room, bouillon en de aspergepuree. Klein beetje umami eraan toevoegen.

Salade
Aardappels in heel kleine blokjes snijden en asperges ook. Koken in bouillon. Als het is afgegoten mengen met een dressing (witte balsamico, mosterd, honing, pompoenpittenolie en citroenolie en zout en peper natuurlijk). Op een amuselepel draperen met een rolletje Serrano ham. Lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten